6 نکته اساسی برای عکاسان هنگام عکاسی از کوکان و نوزادان

امروز  برای عکاسان آماتور یا کسانی که قصد تاسیس آتلیه کودک رو دارن با  ٦ نكته براي عكاسی از كودكان با شما هستیم …

Baby-Photography-4.Jpg-1

نوزادان و كودكان همه جا هستند ! طوري كه انگار هر كسي را اطرافم مي بينم يا حامله است يا نوزادي تازه متولد شده به بغل دارد . من عاشق اين موجودات كوچك هستم ، عاشق ظاهرشان ، پوست صورتي و چروكيده يشان ، عاشق عطر تنشان كه بوي پودر بچه مي دهد و اگر بخواهيم صادق باشيم كمي هم بوي شير ترشيده مي دهند . حتي صداها و جيغ هايي كه ميزنند را دوست دارم. اما هر چقدر هم موجودات شيريني باشند عكس برداري از آنها كار ساده اي نيست .

١. جلو تر از زمان برنامه ريزي كنيد

از يك يا دو روز قبل با پدر و مادر كودك مشورت كنيد و اين نكات را مطرح كنيد :

درباره ي برنامه كودك از والدين بپرسيد . از هر ١٠ والدين ، ٩ تاي آنها زمان هايي را كه در روز نوزاد آنها در روز بهترين زمان و اخلاق را دارد مي دانند .
اگر در خانه قصد انجام عكاسي را داريد به طور دقيق از والدين كودك بپرسيد كه در چه نقطه اي قصد انجام اين كار را دارند . اگر نورپردازي استوديو را نداريد كه من هم ندارم ، از اينكه پنجره هاي اتاقي كه انتخاب شده به كدام جهت است تا از مقدار نوري كه در اختيار داريد مطمئن شويد.
همچنين بايد بدانيد كه نظر والدين درباره استفاده از لباس براي نوزاد چيست چراكه من پاهاي برهنه ي چروكيده و صورتي رنگ را دوست دارم اما دليلي بر اين نيست كه والدين نيز با من در علائقم هم سليقه باشند. با پدر و مادر قبل از عكس گرفتن صحبت كنيد ، از مادر بخواهيد كه لباس هاي نوزاد را دربياورد ، اگر با اين درخواست مخالفت كرد اينجاست كه بايد با تنش ايجاد شده كنار بياييد.
اگر والدين با تصوير برداري بدون لباس موافق بودند از انها بخواهيد كه حداقل يك ساعت پيش از عكاسي لباس هاي نوزاد را در بياورند تا خطوطي كه از لباس بر روي بدن نوزاد مي ماند از بين برود ، حتي من به مشتريانم توصيه مي كنم كه پوشك را طي اين مدت محكم نبندند ، گرچه اين خطوط با فتوشاپ قابل اصلاح است اما ترجيح من اين است كه هنگام عكاسي از افتادن خط ها جلوگيري كنم تا اينكه ساعت ها توسط ابزار كامپيوتري انها را از بين ببرم.

Baby-Photography

٢. آماده باشيد.

از اينكه تمام وسايلي كه نياز داريد آماده و دم دست است اطمينان حاصل كنيد چون كوكان بي قرار و بي حوصله هستند پس بايد از ابتدا دقيق برنامه ريزي كنيد.

اگر از نور استوديو استفاده مي كنيد بايد حداقل از ١٠ دقيقه پيش از عكس برداري ابزار نور را آماده كنيد تا اينكه چند شات آزمايشي قبل از عكاسي اصلي بگيريد.

به ياد داشته باشيد كه لنز ها و سنسورها را از قبل چك و تميز كنيد چون عكاسي يك نوزاد را نمي توانيد به خاطر اينكه لكه اي روي سنسور است متوقف كنيد. نوزادان مثل بمب هاي ساعتي هستند و نمي توانيد از انها مانند بزرگسالان انتظار همكاري داشته باشيد.
شب پيش از عكس برداري خوب بخوابيد چراكه به صبر و انرژي زيادي نياز داريد ، چون به خانه اي قدم مي گذاريد كه ساكنين آن هيچ يك بيش از يك ساعت خواب متوالي نداشته است و به فرد خسته ، بي حوصله ي ديگري نياز ندارند. همچنين از انجايي كه قند خون من پايين است اگر گرسنه باشم خلاقيتي نخواهم داشت پس هميشه بايد شكمم سير باشد.

Baby-Photography-2

3. به جزئييات توجه كنيد

از اينكه نزديك شويد و جزئيات را بببينيد ، نترسيد. تصاويري كه من از نوزادان ثبت مي كنم با دريچه اي كوچك است اين به اين معنا نيست كه براي همه اين امر صحيح است اما اين روش و نوع كار من است و به دلايل متعددي اين كار را ميكنم :

* نوزادان براي مدت كوتاهي به اين اندازه كوچك هستند و من ميخواهم پاهاي كوچك و انگشتان كوچكشان را ثبت كنم قبل از اين كه بزرگ شوند و آنها را با كفش اسكيت و يا باله ببينيم.

* عمق كم زمينه احساس صميميت و مهرباني را بر مي انگيزد كه براي عكاسي در اين موضوع المان هاي مهمي هستند.

* دليلي ديگر براي اين نوع عكس برداري اين است كه نشان ميدهد كه چگونه به اين سرعت تمام دنيا ي شما حول موجودي كوچك شكل مي گيرد. پس هرانچه اطراف است از توجه خارج مي شود و موضوعي كه اهمييت دارد به وضوح ديده مي شود.

٤. كلاه بياوريد

من و دوستان عكاسم به اين نتيجه رسيديم كه وجود كلاهي مي تواند حلال بعضي از مسائل باشد. اگر بخواهم روراست باشم نبايد منكر اين شوم كه بعضي اوقات نوزادان شبيه موجودات فضايي و ET هستند ، حتي ٣ پسر خود من هم از اين قضيه مستثني نبودند. وجود كلاه، نقاط ناصاف سر و يا قسمت هايي از صورت كه هنوز آنطور كه بايد رشد نكردند را مخفي مي كند

Baby-Photography-6

٥. تصاوير گويا

به تصاويري گفته ميشوند كه گوياي احساس ، زمان و موقعيتي كه تصوير در آن ثبت شده باشند. طوري كه انگار عكاس راوي داستاني پر از احساس پيرامون كوك تازه متولد شده است. خوش آمد گويي به عضوي جديد از خانواده بايد متفاوت و مخصوص انجام گيرد ،

براي مثال :

اگر در خانه عكاسي مي كنيد احتمالا در اتاق نوزاد خواهيد بود ، از آن هم عكس بگيريد ، اين عكس براي خانواده به منزله جواهري است كه گوياي وضعيت خانه آنها هنگام ورود عضو تازه بوده است .

چه در استوديو يا در خانه ، از كل خانواده به همراه نوزاد تصويري را ثبت كنيد.

Baby-Photography-5

٦. خواهش مي كنم منعطف باشيد !

هنگام عكاسي از نوزاد تغييرهايي قطعا وجود خواهد داشت كه قابل پيش بيني نيستند. به ياد داشته باشيد كه :

هر سكسكه را با محبت مديريت كنيد. من معتقدم كودكان عصبانيت يا محبت ما را درك مي كنند و به همان شكل پاسخ مي دهند پس هر چقدر آرامش بيشتري داشته باشيد آنها هم آرامترند.

اگر بايد متوقف شويد، متوقف شويد.

اگر كودكان نا آرام است ، كار را متوقف كنيد و استراحت كنيد . به والدين اجازه دهيد به كودك غذا دهند ، پوشكش را عوض كنند و يا او را آرام كنند

اگر نوزاد سر و صدا مي كند ممكن است براي شما مهم نباشد اما براي مادر خيلي مهم است. به او اين فرصت را بدهيد كه اگر ميخواهد فرزنش را در آغوش بگيرد ،

به خودتان زمان بدهيد. ممكن است من خوشبخت بوده باشم كه عكاسي از نوزاداني كه داشتم ٣٠ دقيقه تا ١ ساعت زمان برده است. اما هميشه ٢ ساعت را براي كار برنامه ريزي كردم تا براي شير دادن ، پوشك و ساير موارد در صورت نياز وقت باشد
موارد زيادي هنگام عكاسي نوزاد بايد به ياد داشت اما مواردي كه اكنون گفته شد خود كمك شاياني خواهند كرد. هم چنين توصيه مي كنم ليستي از موارد بالا را به طور خلاصه اماده كنيد تا مطمئن شيد همه چيز در جاي خودش است .

این مطلب به صورت اختصاصی در سایت پاکوتا منتشر شده 

هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع و لینک مطلب غیر مجاز میباشد

مترجم : ماندانا خرمی پور

0 نظر

دیدگاه خود را بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

*

code